Selasa, 9 November 2010

SARAPAN AMAT PENTING UNTUK KESIHATAN







Kepentingan sarapan telah dinafikan semenjak zaman dahulu. Namun kini kepentingannya telah dibuktikan dari segi sains kesihatan.





Satu kajian yang dilakukan mendapati bahawa mengelakkan sarapan pada awal pagi ini akan meningkatkan risiko obesiti, mengumpul lemak yang besar di sekitar pinggang, membentuk penyakit diabetis dan tahap kolestrol yang tinggi. Selain itu, ia juga akan meningkatkan risiko penyakit jantung.





Kaitan penyakit ini dengan kegagalan mengambil sarapan disebabkan oleh fakta bahawa bahawa tabiat ini akan menyumbang kepada ‘snacking’ iaitu pengambilan makanan ringan. Makanan ringan mengandungi gula dan kalori yang tinggi untuk mengisi perut dan membekalkan tenaga.





Kajian yang dilakukan ke atas 2,184 rakyat Australia pada tahun 1985, mendapati kanak-kanak dan orang dewasa yang tidak mengambil sarapan mempunyai ukuran pinggang yang lebih besar, tahap kolestrol yang tinggi dan tahap insulin yang tinggi, yang merupakan simptom penyakit diabetis. Selain itu, golongan ini mempunyai gaya hidup yang tidak sihat.





Satu lagi kajian yang dilakukan sebelum ini menunjukkan pengambilan sarapan adalah baik untuk kesihatan jantung dan kesihatan secara keseluruhan.





Makanan yang seimbang dan tetap adalah langkah pertama untuk mengekalkan kesihatan seseorang. Oleh itu seseorang digalakkan supaya mengambil sarapan, makan tengah hari dan makan malam pada masa yang tetap. Selain itu, elakkan daripada makan pada lewat malam.

Sam Wong
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

Sumber Dari konsumer Kini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan