Isnin, 16 Ogos 2010

BUAT ADUAN JIKA RESTORAN TIDAK LETAKKAN TANDA HARGA

BUAT ADUAN JIKA RESTORAN TIDAK LETAKKAN TANDA HARGA

sumber dari KONSUMER KINI
PDFPrintE-mail

Akhbar hari ini melaporkan tentang air suam di beberapa
buah kopitiam di Kuantan mengenakan caj sebanyak 50 sen
hingga 60 sen. Beberapa orang pelanggan kopitiam t
ersebut tidak berpuas hati dengan caj yang dikenakan kerana
dianggap sebagai tidak munasabah.

Walaupun harga makanan di restoran termasuk kopitiam adalah
tidak dikawal oleh kerajaan, namun ia tidak bermakna mereka boleh
 sewenang-wenangnya meletakkan harga makanan dan minuman.
Menurut Akta Kawalan Harga 1946, semua peniaga hendaklah meletakkan tanda harga
bagi barang jualan mereka. Tujuan penandaan harga itu bagi membolehkan pengguna
membuat pilihan sama ada hendak melanggan di kedai tersebut atau tidak.

Kebiasaannya pelanggan restoran atau kopitiam akan membayar selepas makan dan minum.
Mereka hanya mengetahui harga makanan dan minuman apabila ingin membayar di kaunter.
Jika restoran tidak meletakkan tanda harga, maka pengguna boleh mempertikaikan harga yang
dikenakan.

Jika pihak restoran enggan melayani bantahan pengguna, maka buat aduan kepada
pihak penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan
di talian hotline: 1-800-886-800 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) di talian
03-7877 9000.























Mohd Yusof Abdul Rahman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan