Jumaat, 13 Ogos 2010

PENGGUNAAN SIMBOL YANG STANDARD PADA KENDERAAN

SUMBER:KONSUMER KINI

Satu standard antarabangsa baru telah dibangunkan yang merangkumi tentang penggunaan simbol tertentu pada kenderaan. Simbol ini dapat memberitahu anda tentang kebocoran tayar, masalah engin dan keadaan tangki kenderaan anda.  

ISO 2575:2010, Kenderaan Jalan – Simbol untuk kawalan, indikator dan penunjuk, standard ini bertujuan untuk menyampaikan maklumat kepada pemandu melalui satu siri simbol yang khas dicipta dalam kereta, trak ringan, lori dan bas, tanpa mengira model mereka.
Berdasarkan persefahaman yang dicapai antara pengeluar automotif, simbol ISO ini dapat mengurangkan kekeliruan simbol antara model yang berlainan, yang menyebabkan pengguna tidak berasa kekeliru apabila bertukar daripada satu kereta ke kereta yang lain.

Pada pertama kali, standard ISO ini telah dimuat dalam CD-ROM yang mengandungi segala grafik yang diperlukan bagi memastikan simbol yang hendak dipamerkan pada kenderaan adalah setara. Grafik dalam CD-ROM terdapat dalam tiga bentuk iaitu Illustrator (ai), Encapsulated Postscript (eps) dan Drawing Interchange Format (dxf) untuk memenuhi keperluan pereka bentuk.

Dr Gary Rupp, ketua projek bagi standard baru ini menyatakan bahawa bukan sahaja grafik dibekalkan, malahan satu senarai tentang maksud simbol baru ini juga disediakan. Oleh itu pengeluar kenderaan dan pembekal dapat memastikan simbol yang dipamerkan dalam kenderaan adalah setara dengan fungsi bahagian tersebut. 

Standard baru ini mengandungi 350 simbol yang biasa digunakan untuk tujuan pengawalan, indikator dan sistem infomasi dalam kenderaan. Ia juga membekalkan garis panduan dan warna yang perlu digunakan. Sebagai contoh, merah digunakan sebagai tanda bahaya dan warna lampu biru menunjukkan lampu tinggi pada kenderaan.

Pada masa depan, kereta yang dipasarkan akan mempunyai simbol yang setara, dan ini akan memudahkan pengguna semasa memandu.
Sam Wong 
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan