Jumaat, 13 Ogos 2010

TELUR MENGANDUNGI ARSENIK


SUMBER DARI KONSUMER KINI

Adakah anda menyapu sos strychnine di atas stik anda? Menggunakan cyanide untuk roti anda? Menambah ais krim dengan thallium.

Jika anda berbuat sedemikianhentikan segera kebiasaan tersebut. Ini kerana ketiga-tiga bahan ini merupakan racun. Strychnine dan thallium adalah racun tikus dan serangga yang membawa maut, manakala cyanine pula akan merosakkan sistem saraf manusia. 

Semua orang menikmati telur dalam pelbagai bentuk - telur dadar, telur setengah masak dan telur goreng. Tidak ada orang yang inginkan telur yang ditabur dengan arsenik.
Namun satu kajian yang dilakukan oleh  Jabatan Kesihatan Utah Amerika Syarikat mendapati bahawa kewujudan arsenik dalam telur merupakan satu keadaan yang biasa dalam kehidupan kita. 

Arsenik wujud secara semula jadi dalam kehidupan kita. Ia muncul dalam bentuk organik dan dalam kuantiti yang kecil di udara, air bawah tanah, tumbuhan dan haiwan.

Walaupun arsenik wujud secara semula jadi, tetapi ini bukan sebabnya kita perlu menambah arsenik ke dalam makanan ayam. Arsenik yang dimakan akan ditukar menjadi sebatian bukan organik yang beracun dan bersifat kasinogen.

Perdagangan penternakan, persatuan penternakan dan penternak menyatakan bahawa arsenik adalah baik untuk bidang penternakan. Setiap tahun penternak ayam di Amerika Syarikat akan menambah 1 juta kilogram aditif yang mengandungi arsenik ke dalam makanan ayam. Bahan ini digunakan untuk 70 peratus ayam di Amerika Syarikat untuk mempercepatkan pertumbuhan, menangani penyakit dan menghasilkan ayam yang lebih besar serta sedap.

Ayam yang tercemar dengan arsenik akan turut mencemari kesihatan manusia. Menurut kajian daripada Institute for Agriculture and Trade Policy (IATP) pada tahun 2004 mendapati kandungan arsenik sangat tinggi dalam ayam yang dijual pada rantaian makanan segera. Selain itu arsenik juga dikesani dalam lebih daripada 50 peratus ayam yang dijual dalam kedai. 

Jadi kita menghadapi risiko yang tinggi pada pendedahan arsenik.

Jabatan Kesihatan Utah mendapati tahap arsenik yang tinggi dalam tubuh dua orang adik-beradik di Mapleton, Amerika Syarikat. Mereka telah makan telur yang dihasilkan oleh ayam ternakan sendiri yang diberikan makanan berarsenik. 

IATP dan Pusat Keselamatan Makanan telah memohon kepada US Food and Drug Administration (FDA) untuk mengeluarkan arsenik daripada senarai aditif makanan haiwan. Penemuan daripada Jabatan Kesihatan Utah membuktikan bahawa perkara ini harus diberi perhatian yang segera.

Pegawai FDA menyatakan bahawa agensi mereka sedang mengumpul data yang berkenaan untuk menunjukkan isu kesihatan ini. Buat sementaranya demi kesihatan dan keselamatan awam makanan ternakan yang mengandungi aditif arsenik perlu diharamkan.

US Environmental Protection Agency telah mengharamkan penggunaan arsenik dalam pengawet kayu dan racun perosak. Namun mengapakah arsenik terus dibenarkan dalam makanan ternakan? 

Di Malaysia, tiada satu kajian yang dilakukan ke atas arsenik. Oleh itu kita memang tidak tahu sama ada ternakan kita telah dicemari dengan arsenik dan seterusnya boleh mencemari kesihatan kita. Peraturan-Peraturan Makanan Malaysia menetapkan tahap pengambilan arsenik harian pada 1mg/kg. Namun kita tidak pasti sama ada kita telah mengambil arsenik yang berlebihan ataupun tidak.

Pengguna mempunyai hak untuk keselamatan, tetapi keselamatan pengguna biasanya tidak diutamakan.
Sam Wong 
Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan